Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
 

17 | 12 | 2025

Zabawy matematyczne dla dzieci

Zabawy matematyczne dla małych dzieci? Czemu nie! Nie chodzi jednak o zmuszanie dziecka do nauki, lecz o zabawy, które pomagają zrozumieć podstawowe pojęcia matematyczne, zachęcają do logicznego myślenia oraz ułatwiają rozpoznawanie cyferek i figur geometrycznych. Zaskoczą cię swoją prostotą!

Oto nasze propozycje zabaw matematycznych dla dzieci: 

Kamyk do kamyka
Potrzebne będą: kamienie różnej wielkości i kształtów. Mogą być ogrodowe, kupione w jednym ze sklepów ogrodniczych. 

Zabawy matematyczne z kamieniami dla trzylatka 

  • Więcej czy mniej?
    Pogrupuj kamyczki na dwa zbiory. W każdym ma być inna liczba kamyków, różnica powinna być wyraźna. Poproś dziecko, by pokazało, w której kupce jest ich więcej. A potem razem spróbujcie je policzyć. Może się uda.
    Uwaga! Trzylatek uczy się liczyć do trzech–pięciu, dalej będzie mu trudno. 
  • Podłużne czy okrągłe?   

    Pokaż kamienie o różnych kształtach i nazwij je: „Ten jest okrągły jak piłka, a ten podłużny jak samochód”. Zachęć dziecko, by podzieliło je na dwie kupki – z kamyków okrągłych i podłużnych. To ważna nauka segregowania według podobieństw! 

  • Figury i kształty

    Ułóż z kamyków kółko. Nazwij je i pomóż dziecku ułożyć podobne. Zapytaj: „Które kółko jest większe, moje czy twoje?”. Potem układajcie trójkąty i kwadraty. Poproś dziecko, by ułożyło dwa kółka, następnie dwa kwadraty i powiedz: „Ja mam dwa kwadraty. Tyle samo co ty kółek”. 

Zabawy matematyczne z kamieniami dla czterolatka, pięciolatka, sześciolatka

  •  Ile kamieni?

    Niech dziecko policzy, ile ich zebraliście. Spróbujcie układać z kamyków bardziej skomplikowane kształty. Pokaż, że jeśli ułożysz trójkąt, a potem dodasz kwadrat, to powstanie domek. Dwa kółka, dwa prostokąty i jest samochód.
    Uwaga! Z początku liczcie do 10. Gdy widzisz, że malec dobrze sobie z tym radzi, próbujcie dalej. Ale nic na siłę!

      

  • Dwa plus jeden
    Teraz możecie pobawić się w dodawanie: „Jeśli ja mam jeden kamyk, a ty dwa, to ile mamy ich razem? A jeśli ja teraz zabiorę tobie jeden, ile ci zostanie? Ile ja będę miała?”. 
Patyczkowe 1,2,3
Potrzebne będą: krótkie i dłuższe patyczki, sosnowe igły. Można wykorzystać wykałaczki, zapałki lub patyczki do nauki liczenia (ze sklepu).

 

Zabawy matematyczne z patykami dla trzylatka 

Wprowadź pojęcie średni
Wskaż patyk, który jest dłuższy od tego i krótszy od tamtego. Pokaż, jak z trzech wybrać najdłuższy i najkrótszy. Pogrupujcie je na długie i krótkie. Ile jest w jednym zbiorze, ile w drugim? Kolorowe patyczki do liczenia segregujcie według barw.
 
Zabawy matematyczne z patykami dla czterolatka, pięciolatka, sześciolatka
  •  Literki i cyferki

    Jeśli uzbieracie cztery patyczki, możecie z innych ułożyć cyfrę 4. Powiedz: „Mamy dwa patyki długie i dwa krótkie. Ile jest razem?”.
     
    Kreski na piasku
    Potrzebne będą: kreda oraz chodnik albo asfalt lub patyk do rysowania i ubity grunt albo piasek.

     

Zabawy matematyczne na pisaku dla trzylatka

  •  Co gdzie jest?

    Rysując, używaj pojęć: „obok”, „nad”, „pod”, „w środku”. Określanie położenia rzeczy względem siebie to ćwiczenie wyobraźni przestrzennej. Narysuj koło i poproś, by dziecko narysowało w jego środku mniejsze. Potem drzewo – niech umieści nad nim słońce i obok psa.
    Uwaga! Nie liczy się jakość rysunków (piesek na pewno nie będzie podobny do prawdziwego!), ale to, czy dziecko umie odpowiednio umieścić obiekt.

     

Zabawy matematyczne na pisaku dla czterolatka, pięciolatka, sześcioltka

  • Gra w klasy

    Wyrysuj schemat (połączone kwadraty jeden nad drugim, boczne na ręce, podzielone koło jako głowa), wpisz w pola cyfry od 1 do 10. Rzucacie kamień, skaczecie po niego raz na jednej, raz na dwóch nogach, obrót i z powrotem. Dziecko ćwiczy liczenie, poznaje cyfry.
    Uwaga! Ta gra przy okazji trenuje koordynację ruchów i równowagę – to ważne dla prawidłowego rozwoju mózgu! 

Listki, kwiatki, piórka

Potrzebne będą: różnych rozmiarów i kształtów liście, kwiatki, kawałki kory, ptasie piórka.

Zabawy matematyczne dla trzylatka

  •  Wzorki

    Ułóż prosty wzór, np. kwiatek, listek, kwiatek, listek, kwiatek itd. Pokaż go dziecku, powtarzając głośno nazwy, by uświadomiło sobie powtarzalność wzoru. Poproś, by spróbowało go kontynuować.

      

  • Jaki kształt?
    Pokaż, że piórko może przypominać drzewo, a listek np. chmurkę. Zachęć swoje dziecko, by samodzielnie poszukało podobieństw.

      

  • Łączymy w pary
    Poproś: „Znajdź dwa takie same patyczki”, „Daj mi dwa duże kamienie”, „Wybierz dwa żółte kwiatki”.
    Uwaga! Obie te zabawy uczą trudnej sztuki porównywania, znajdowania różnic i wspólnych cech. To są umiejętności, które zaczynają się kształtować właśnie w tym wieku. Pomagają poznawać świat i zapamiętywać to, co dziecko widzi.

     

Zabawy matematyczne dla czterolatka, pięciolatka, sześciolatka

  •  Wzorki

    Bawisz się podobnie jak z młodszym dzieckiem, ale wzory mogą już być troszkę trudniejsze, np. listek, listek, kamyk, piórko, listek, listek, kamyk, piórko itd. Poproś dziecko, by kontynuowało układ (z twoją pomocą). Potem zaproponuj, by wymyśliło własny wzór.

     

  •  Czego tu brakuje?

    Potrzebujesz kilku różnych przedmiotów (np. kwiat, kamień, piórko, patyk, szyszka). Ułóż je w rzędzie, głośno je ze szkrabem nazwijcie, pozwól mu się przyjrzeć i zapamiętać. A teraz zagadka! Dziecko zamyka oczy, a ty w tym czasie zabierasz jedną z rzeczy. Dziecko otwiera oczy i zgaduje, czego brakuje. Potem zamieniacie się rolami. Liczbę i urozmaicenie przedmiotów zmieniaj w zależności od możliwości dziecka.

     

  •  Liczymy

    Poproś dziecko, by podało ci cztery listki. Powiedz: „A teraz chcę dwa kwiatki i jedno piórko”. Zamieńcie się rolami – teraz dziecko ma cię prosić i sprawdzać, czy dobrze to robisz!

     

Jak zachęcić dziecko do zabaw matematycznych?

Każde dziecko rozwija się w innym tempie. Zabawy i czas ich trwania dostosowuj do możliwości swojego dziecka. Zbyt trudne zniechęcają.

  • Chwal i podziwiaj osiągnięcia. Starszakowi możesz zaproponować zabawę na punkty. Za rozwiązaną zagadkę przyznajesz jeden punkt. Za pięć punktów maluch może mieć życzenie. Ale bawcie się tak, tylko jeśli dziecko lubi takie wyzwania.

  • Mów prosto zrozumiale, nie zalewaj potokiem wyjaśnień.

  • Jeśli widzisz, że dziecko nie jest gotowe na te zabawy, woli się wybiegać – daj mu spokój. Wróć do tego za kilka tygodni.

     

    opracowała Marta Grabowska

E-szkoła
Projekty
ABSOLWENCI
BIP PZSP W OLSZANCE
Nasze sukcesy
Odwiedziny

Odwiedza nas 22 gości oraz 0 użytkowników.

Ostatnio dodane
Statystyka odwiedzin
4950649
dziś
wczoraj
w tym tyg.
w zesz. tyg.
do tej pory
272
403
1050
4947808
4950649